Játékos feladatokon keresztül térképezzük fel, hogy a gyerekek hogyan értelmeznek bizonyos nyelvtani szerkezeteket, és hogyan oldanak meg általános megértési képességeket igénylő feladatokat. Azt vizsgáljuk, hogy a nyelvfejlődés különböző szakaszaiban a gyermekek nyelvhasználata hogyan tér el a felnőttekétől.
Kutatási kérdéseink:
Hogyan sajátítják el a gyerekek az elvont fogalmakat és a hozzájuk kapcsolódó nyelvi kifejezéseket?
Hogyan játszik szerepet a fizikai valóság észlelésünk absztrakt fogalmak leírásában?
Hogyan fejlődik az indirekt megnyilatkozások, a metafora és az irónia megértése?
Hogyan tanuljuk meg és hozzuk létre a skaláris implikatúrát?
Milyen lexikai, szintaktikai és kontextuális tényezők teszik kimerőítvé egy mondat feldolgozását?
Hogyan adhatjuk tudományos meghatározását a természetes nyelvekben megfigyelhető absztrakt-konkrét megkülönböztetésre? Hogyan élnek a nyelvhasználók ezzel a megkülönböztetéssel?
Milyen szerkezetet azonosíthatunk a mindennapi metaforikus kifejezések hátterében?
Keressük azokat az óvodákat, akikkel egy-egy projektben, vagy akár hosszabb távon együttműködést alakíthatunk ki. Ha óvodai munkatárs, esetleg ismer olyan intézményt, amely szívesen venné a megkeresésünket, segítsen, hogy felvehessük a kapcsolatot!
Írjon nekünk a pragmaticslab@cogsci.bme.hu e-mail címre!
Etikai és adatkezelési irányelveink:
a kutatásban való részvétel az intézmény, a szülő és a gyermek beleegyezésével zajlik
a részvétel önkéntes és bármikor következmény nélkül visszavonható
a gyerekek név nélkül vesznek részt a kutatásban, csak a születési időt jegyezzük fel
Hogyan zajlik a kutatás? Néhány lépésben megmutatjuk!
A kutatás megkezdése előtt
1. Az intézményvezető írásbeli és szóbeli tájékoztatása: intézménylátogatás és intézményvezetői beleegyező nyilatkozat
2. Szülők írásbeli tájékoztatása: szülői beleegyező nyilatkozat
3. Gyermek szóbeli megkérdezése az együttműködésről: „Kijössz játszani egy kicsit?”
A kutatást csak mindhárom beleegyezés birtokában kezdjük el.
A kutatás egy vagy két ülés/alkalom (max. 30-30 perc).
4a. Saját fejlesztésű játékos teszttel
és/vagy 4b. sztenderdizált teszttel
5. „Köszönjük, hogy segítettél nekünk!”
6. Adatelemzés
7. Az intézményvezető tájékoztatása a kutatás végső, összesített eredményeiről, következtetéseiről
Partner óvodáink:
Csányi Tagóvoda
Ferencvárosi Kicsi Bocs Óvoda
Ferencvárosi Napfény Óvoda
Zuglói Mókavár Óvoda
Összefoglaló cikk a kutatócsoportról: Anyanyelv-pedagógia 2019 (1)