Kognitív Tudományi Tanszék

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Üdvözöljük a Kognitív Tudományi Tanszék oldalán

Tanszékünk 2004 óta működik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. A munkatársak és hallgatók különös hangsúlyt fektetnek a közös kutatómunkára, mely a kognitív tudomány széles körét öleli át. Tanszékünkön két mesterszak (Pszichológia MA, illetve Számítógépes és kognitív idegtudomány MSc), valamint egy Pszichológia Doktori Iskola is működik.

Közelgő események

Nyílt hét 2024. november 18-21.
Tudományos Diákköri Konferencia 2024. november 21.


Nyílt hét 2024. november 18-21.

A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 20-i héten szeretettel vár mindenkit, akit érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünk, hogy vegyen részt a tanszéki nyílt héten, és látogasson el az órákra.A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 18-ai héten szeretettel várja az érdeklődőket, akik kíváncsiak a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünkre. Látogatható óráink listája, ismertetője itt, jelentkezés a nyílt hétre pedig ezen a linken található. A tanszékről és a képzésekről itt lehet többet megtudni.




Kutatók éjszakája 2024

Tanszékünk is számos izgalmas programmal készül a kutatók éjszakájára, melyet idén szeptember 27-én rendeznek meg:
16:00 Pajkossy Péter - Mit árul el a szemünk az emlékezet és a figyelem működéséről?
16:45 Bényei Gábor - Hogyan működik a szemmozgáskövető berendezés?
17:30 Lukics Krisztina - Mi rejlik a nyelvi képesség mögött? A nyelvi fejlődés és képesség kognitív háttere
18:15 Báthori Noémi - Az alvás és a mentális jóllét kapcsolata
19:00 Mihály Andrea - Ezerarcú depresszió
A programokra a BME oldalán tudnak regisztrálni az érdeklődők.

Tanszékünk munkatársainak új tanulmánya jelent meg!

Milyen hatással van a traumás agysérülés a jövőbeli szándékok felidézésére? Tanulmányunk szerint a közelmúltban agysérülést szenvedett betegek jelentős nehézségekkel küzdenek a prospektív memória terén, ami mind az események, mind az időpontok megjegyzését érinti. Az eredmények arra utalnak, hogy ez a deficit összefügg a figyelem, a feldolgozási sebesség, a retrospektív emlékezet és a végrehajtó funkciók károsodásával, valamint a betegek gyakran alábecsülik saját memóriaproblémáikat."
Anita Lencsés, Bernadett Mikula, Giovanna Mioni, Peter G. Rendell, Zoltán Dénes, Gyula Demeter 2024 Prospective memory functions in traumatic brain injury: The role of neuropsychological deficits, metamemory and impaired self-awareness

Online felvételi előkészítő beszélgetés

Érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünk és szeretnél többet megtudni arról, hogy mit lehet itt tanulni, milyen a hangulat és mennyi elfoglaltságot jelent a képzés? Beszélgess a szak jelenlegi hallgatóival, ők szívesen válaszolnak a képzéssel és a felvételivel kapcsolatos kérdéseidre. Várunk minden érdeklődőt 2024. január 10-én 18:00-tól ezen a linken










Nyílt hét

A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 20-i héten szeretettel vár mindenkit, akit érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünk, hogy vegyen részt a tanszéki nyílt héten, és látogasson el az órákra.
A tanszékről és a képzésekről itt tudhatsz meg többet.
A nyílt hétre itt jelentkezhetsz.




PhD tanévzáró konferencia

Szeretettel várunk minden érdeklődőt a PhD hallgatók idei tanévzáró konferenciájára június 29-én (csütörtökön) a Q épület QB104-es termében.







Online felvételi előkészítő beszélgetés

Érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünk és szeretnél többet megtudni arról, hogy mit lehet itt tanulni, milyen a hangulat és mennyi elfoglaltságot jelent a képzés? Beszélgess a szak jelenlegi hallgatóival, ők szívesen válaszolnak a képzéssel és a felvételivel kapcsolatos kérdéseidre. Várunk minden érdeklődőt 2023. január 31-én 18:00-tól ezen a linken

Kari TDK Konferencia - Kognitív Tudományi szekció

2022. november 17-én lezajlott a helyi TDK konferencia. A Kognitív szekcióban induló pályamunkák eredményei ezen a linken elérhetőek.
A díjakhoz, jutalmakhoz (helyezések, különdíjak, dicséretek) mindenkinek gratulálunk!



Tanszékünk munkatársainak új tanulmánya jelent meg!

Kéri Szabolcs: A „tökéletes jós”: hogyan segíti a kognitív pszichoterápia az antipszichotikumok hatását a szkizofrénia kezelésében?

Tanszékünk munkatársainak új tanulmánya jelent meg!

A szkizotípia kibontakozása az éjszakában? Úgy tűnik, hogy aki hajlamos a szokatlan élményekre, a szétszórtságra vagy az örömtelenségre, annak az álmai is inkább rossz hangulatúak, illetve különösek. Az álmok színezetének ilyen irányba való eltolódása követi a napközbeni koncentrációs problémák és bizarr élmények személyen belüli erősödését is. Viszont az álmok érzelmi jellemzői nincsenek statisztikai kapcsolatban a másnapi élményekkel.
Báthori N, Polner B, Simor P. 2022. Schizotypy unfolding into the night? Schizotypal traits and daytime psychotic-like experiences predict negative and salient dreams. Schizophrenia Research, 246, 17-25.

Tanszékünk munkatársainak új tanulmánya jelent meg!

Milyen emlékezeti torzítások jellemzőek azokra, akik fogékonyak a különös élményekre és szokatlan hiedelmekkel bírnak? Tanulmányunkból kiderül, hogy a magasabb pozitív szkizotípia az emlékek fragmentálódásával járhat együtt, tehát több specifikus részlet marad meg, szemben az összképpel.
Vass, Á., Becske, M., Szőllősi, Á., Racsmány, M., & Polner, B. (2022). Positive schizotypy is associated with amplified mnemonic discrimination and attenuated generalization. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience.

Tanszékünk munkatársainak új tanulmánya jelent meg!

Mi az oka annak, hogy a teszteléssel megvalósuló gyakorlás az egyik leghatékonyabb tanulási forma? Miért emlékszünk a többszöri teszteléssel gyakorolt információra hosszú távon sokkal jobban annál, mintha többször végig olvasnánk az anyagot? Tanszékünk munkatársai az ismételt tesztelés idegrendszeri hátterét és a tesztelés hosszú távú emlékezetet segítő hatása mögött meghúzódó folyamatokat vizsgálták elektrofiziológiai módszerek segítségével. Eredményeik alapján az ismételt teszteléssel való gyakorlás során a felidézni kívánt információ epizodikus részletei egyre közvetlenebb, direktebb módon válnak elérhetővé. A teszteléssel elsajátított emlékek felidézéséhez kevésbé szükséges a tanulás kontextusának, téri-idői részleteinek kiterjedt, kontrollált keresése és ellenőrzése. Így válik az emlékezés a tesztelésnek köszönhetően hosszú távon gyors és hatékony folyamattá.
Bencze, D., Szőllősi, A., Németh, K., & Racsmány, M. (2022). An event-related potential study of the testing effect: Electrophysiological evidence for context-dependent processes changing throughout repeated practice. Biological Psychology, 171, 108341.

Tanszékünk munkatársainak új tanulmánya jelent meg!

Pálffy, Z., Farkas, K., & Polner, B. (2022). Mi köze a Bayes-szabálynak az elmegyógyászathoz? Rövid bevezetés a komputációs pszichiátriába a percepció bayesiánus prediktív kódolási elméletén keresztül. Neuropsychopharmacologia Hungarica, 24(1), 4-16.
Milyen pszichiátriát érintő problémákra nyújthat megoldást a komputációs megközelítés? Az emberi elmére miért tekinthetünk következtető gépként? Hogyan választható el a neurotipikus (azaz szokványos módon fejlődő) idegrendszer működése és a pszichopatológia az információfeldolgozás eltéréseinek modellezésén keresztül?
A komputációs pszichiátria széles körben elterjedt, mégis, ha egy érdeklődő szeretne belekóstolni, magyar nyelven alig talál róla irodalmat. Az angol szakirodalomnak ráadásul - a megértést tovább nehezítendő - saját fogalomrendszere van, jelentős része a matematika nyelvét használja, így könnyen elveszettnek érezhetjük magunkat benne. Jelen tanulmány célja, hogy bevezessen ebbe a gazdag és szerteágazó tudományterületbe.

Tanszékünk munkatársainak új tanulmánya jelent meg!

Török, E., & Kéri, S. (2022). The Relationship Among Mentalization, Mindfulness, Working Memory, and Schizotypal Personality Traits in the General Population. Frontiers in Psychology.