Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Tanszékünk 2004 óta működik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. A munkatársak és hallgatók különös hangsúlyt fektetnek a közös kutatómunkára, mely a kognitív tudomány széles körét öleli át. Tanszékünkön két mesterszak (Pszichológia MA, illetve Számítógépes és kognitív idegtudomány MSc), valamint egy Pszichológia Doktori Iskola is működik.
Záróvizsga | 2025. január 14. |
---|---|
Kognitív MSc online felvételi előkészítő | 2024. január 14. 18:00 |
Szeretnél felvételizni a szakunkra, vagy csak érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünk és szeretnél többet megtudni arról, hogy mit lehet itt tanulni, milyen a hangulat és mennyi elfoglaltságot jelent a képzés? Beszélgess a szak jelenlegi oktatóival és hallgatóival, ők szívesen válaszolnak a felvételivel és képzéssel kapcsolatos kérdéseidre. Várunk minden érdeklődőt 2025. január 14-én kedden 18:00-tól ezen a linken.
2024. november 21-én lezajlott a helyi TDK konferencia
A Kognitív szekcióban induló pályamunkák eredményei
ezen
a linken
elérhetőek.
A díjakhoz, jutalmakhoz (helyezések, különdíjak, dicséretek) mindenkinek gratulálunk!
A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 20-i héten szeretettel vár mindenkit, akit érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünk, hogy vegyen részt a tanszéki nyílt héten, és látogasson el az órákra.A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 18-ai héten szeretettel várja az érdeklődőket, akik kíváncsiak a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünkre. Látogatható óráink listája, ismertetője itt, jelentkezés a nyílt hétre pedig ezen a linken található. A tanszékről és a képzésekről itt lehet többet megtudni.
Tanszékünk is számos izgalmas programmal készül a kutatók éjszakájára, melyet idén szeptember 27-én
rendeznek meg:
16:00 Pajkossy Péter - Mit árul el a szemünk az emlékezet és a figyelem működéséről?
16:45 Bényei Gábor - Hogyan működik a szemmozgáskövető berendezés?
17:30 Lukics Krisztina - Mi rejlik a nyelvi képesség mögött? A nyelvi fejlődés és képesség kognitív
háttere
18:15 Báthori Noémi - Az alvás és a mentális jóllét kapcsolata
19:00 Mihály Andrea - Ezerarcú depresszió
A programokra a BME oldalán tudnak regisztrálni az érdeklődők.
Milyen hatással van a traumás agysérülés a jövőbeli szándékok felidézésére? Tanulmányunk szerint a
közelmúltban agysérülést szenvedett betegek jelentős nehézségekkel küzdenek a prospektív memória terén,
ami mind az események, mind az időpontok megjegyzését érinti. Az eredmények arra utalnak, hogy ez a
deficit összefügg a figyelem, a feldolgozási sebesség, a retrospektív emlékezet és a végrehajtó funkciók
károsodásával, valamint a betegek gyakran alábecsülik saját memóriaproblémáikat."
Anita Lencsés, Bernadett Mikula, Giovanna Mioni, Peter G. Rendell, Zoltán Dénes, Gyula Demeter 2024
Prospective memory functions in traumatic brain injury: The role of neuropsychological deficits,
metamemory and impaired self-awareness
Érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünk és szeretnél többet megtudni arról, hogy mit lehet itt tanulni, milyen a hangulat és mennyi elfoglaltságot jelent a képzés? Beszélgess a szak jelenlegi hallgatóival, ők szívesen válaszolnak a képzéssel és a felvételivel kapcsolatos kérdéseidre. Várunk minden érdeklődőt 2024. január 10-én 18:00-tól ezen a linken
A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 20-i héten szeretettel vár mindenkit, akit érdekel a
Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünk, hogy vegyen részt a tanszéki nyílt héten, és látogasson
el az órákra.
A tanszékről és a képzésekről itt tudhatsz meg többet.
A nyílt hétre itt jelentkezhetsz.
Szeretettel várunk minden érdeklődőt a PhD hallgatók idei tanévzáró konferenciájára június 29-én (csütörtökön) a Q épület QB104-es termében.
Érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünk és szeretnél többet megtudni arról, hogy mit lehet itt tanulni, milyen a hangulat és mennyi elfoglaltságot jelent a képzés? Beszélgess a szak jelenlegi hallgatóival, ők szívesen válaszolnak a képzéssel és a felvételivel kapcsolatos kérdéseidre. Várunk minden érdeklődőt 2023. január 31-én 18:00-tól ezen a linken
2022. november 17-én lezajlott a helyi TDK konferencia.
A Kognitív szekcióban induló pályamunkák eredményei
ezen
a linken
elérhetőek.
A díjakhoz, jutalmakhoz (helyezések, különdíjak, dicséretek) mindenkinek gratulálunk!
Kéri Szabolcs: A „tökéletes jós”: hogyan segíti a kognitív pszichoterápia az antipszichotikumok hatását a szkizofrénia kezelésében?
A szkizotípia kibontakozása az éjszakában? Úgy tűnik, hogy aki hajlamos a szokatlan élményekre, a
szétszórtságra vagy az örömtelenségre, annak az álmai is inkább rossz hangulatúak, illetve különösek. Az
álmok színezetének ilyen irányba való eltolódása követi a napközbeni koncentrációs problémák és bizarr
élmények személyen belüli erősödését is. Viszont az álmok érzelmi jellemzői nincsenek statisztikai
kapcsolatban a másnapi élményekkel.
Báthori N, Polner B, Simor P. 2022. Schizotypy unfolding into the night? Schizotypal traits and daytime
psychotic-like experiences predict negative and salient dreams. Schizophrenia Research, 246, 17-25.
Milyen emlékezeti torzítások jellemzőek azokra, akik fogékonyak a különös élményekre és szokatlan
hiedelmekkel bírnak? Tanulmányunkból kiderül, hogy a magasabb pozitív szkizotípia az emlékek
fragmentálódásával járhat együtt, tehát több specifikus részlet marad meg, szemben az összképpel.
Vass, Á., Becske, M., Szőllősi, Á., Racsmány, M., & Polner, B. (2022). Positive schizotypy is associated
with amplified mnemonic discrimination and attenuated generalization. European Archives of Psychiatry and
Clinical Neuroscience.
Mi az oka annak, hogy a teszteléssel megvalósuló gyakorlás az egyik leghatékonyabb tanulási forma? Miért
emlékszünk a többszöri teszteléssel gyakorolt információra hosszú távon sokkal jobban annál, mintha
többször végig olvasnánk az anyagot? Tanszékünk munkatársai az ismételt tesztelés idegrendszeri hátterét
és a tesztelés hosszú távú emlékezetet segítő hatása mögött meghúzódó folyamatokat vizsgálták
elektrofiziológiai módszerek segítségével. Eredményeik alapján az ismételt teszteléssel való gyakorlás
során a felidézni kívánt információ epizodikus részletei egyre közvetlenebb, direktebb módon válnak
elérhetővé. A teszteléssel elsajátított emlékek felidézéséhez kevésbé szükséges a tanulás kontextusának,
téri-idői részleteinek kiterjedt, kontrollált keresése és ellenőrzése. Így válik az emlékezés a
tesztelésnek köszönhetően hosszú távon gyors és hatékony folyamattá.
Bencze, D., Szőllősi, A., Németh, K., & Racsmány, M. (2022). An event-related potential study of the
testing effect: Electrophysiological evidence for context-dependent processes changing throughout repeated
practice. Biological Psychology, 171, 108341.
Pálffy, Z., Farkas, K., & Polner, B. (2022). Mi köze a Bayes-szabálynak az elmegyógyászathoz? Rövid
bevezetés a komputációs pszichiátriába a percepció bayesiánus prediktív kódolási elméletén keresztül.
Neuropsychopharmacologia Hungarica, 24(1), 4-16.
Milyen pszichiátriát érintő problémákra nyújthat megoldást a komputációs megközelítés? Az emberi elmére
miért tekinthetünk következtető gépként? Hogyan választható el a neurotipikus (azaz szokványos módon
fejlődő) idegrendszer működése és a pszichopatológia az információfeldolgozás eltéréseinek modellezésén
keresztül?
A komputációs pszichiátria széles körben elterjedt, mégis, ha egy érdeklődő szeretne belekóstolni, magyar
nyelven alig talál róla irodalmat. Az angol szakirodalomnak ráadásul - a megértést tovább nehezítendő -
saját fogalomrendszere van, jelentős része a matematika nyelvét használja, így könnyen elveszettnek
érezhetjük magunkat benne. Jelen tanulmány célja, hogy bevezessen ebbe a gazdag és szerteágazó
tudományterületbe.